top of page

Meta-modernisme voor merken - marketingstrategie 2024

Een blogpost van WGSN - interessant om hier te delen


In tijden van polycrisis worden consumenten geconfronteerd met veel uitdagingen die een tol eisen van hun emoties. Van de economie tot het milieu tot sociale kwesties, er is veel aan de hand. Met de toenemende onzekerheid die vooral jongeren ervaren, zien we een toename in de zoektocht naar kleine momenten van vreugde en romantisering als focus van de marketingstrategie. Deze trend heeft geleid tot een nieuw concept: Metamodernism 2024, dat de manier waarop merken met hun klanten communiceren aanzienlijk zal beïnvloeden.


image: Andres Reisinger en Daniel Arsham


Wat zijn de uitdagingen en kansen van deze nieuwe strategie? Lees verder om te ontdekken hoe merken een grotere band met hun consumenten kunnen creëren door zichzelf te positioneren als een ontsnapping voor momenten van vreugde en betovering in het dagelijks leven.


Wat is het?


Beschreven als "een complex wereldbeeld over een tijdperk van complexiteit", zit metamodernisme tussen modernisme - bekend om groot zelfvertrouwen en een intens geloof in universele waarheden - en postmodernisme - bekend om zijn ironie, sarcasme en geloof in vele waarheden.


Metamodernisme neemt het beste van beide werelden en probeert oplossingen te vinden voor onze huidige problemen. Het waardeert eerlijkheid en optimisme, wat merken kan helpen om beter contact te maken met consumenten.


Als je metamodernisme in de praktijk wilt zien, kijk dan eens naar de films Everything Everywhere at Once in 2022 en, meer recentelijk, Barbie - beide slaan aan en kennen een commercieel en kritisch succes.




Drijfveren van metamodernisme


Humor is een reactiemechanisme op de polycrisis geworden; 91% van de mensen wereldwijd heeft een voorkeur voor merken die grappig zijn en 90% onthoudt grappige advertenties eerder. Wat humor is voor jonge digital natives verandert echter snel. Gen Z-humor wordt bijvoorbeeld gedefinieerd door chaos, slechte smaak, memes en "cringe" humor - met name humor die verwijst naar andere memes.


Consumenten snakken naar plezier. Maar 45% van de mensen wereldwijd heeft al meer dan twee jaar geen echt geluk meer gevoeld en 25% weet niet of is vergeten wat het betekent om je gelukkig te voelen.


De virale opkomst van de sombere #Corecore-esthetiek weerspiegelt deze algemene stemming van somberheid en doelloosheid. Als optimistisch tegenwicht is er nu een nieuwe TikTok-trend ontstaan - de #Hopecore-esthetiek; met al 2,7 miljard TikTok-weergaven toont dit de zoektocht naar positiviteit. Bijna 90% van de consumenten gaat actief op zoek naar nieuwe ervaringen die hen gelukkig maken. Ze vinden vreugde in de kleine dingen en houden hoop voor de toekomst.


Doelgroep voor metamodernisme


Metamodernisme heeft het potentieel om onze huidige digitale cultuur opnieuw te definiëren. Deze nieuwe manier van denken zal een diepgaande invloed hebben op jonge mensen uit de generaties Z en Alpha, die digital natives zijn en profielen hebben die hen bijzonder ontvankelijk maken voor dit verhaal.


Marketingstrategieën voor 2024


Besteed aandacht aan de inhoud die vreugde en inspiratie aanwakkert, communiceer romantische idealen (waaronder spontaniteit, oprechte emotie, vrijheid en natuur) en microdoses geluk, waarmee je laat zien dat je merk de metamoderne denkwijze omarmt.

TikTok's #RomanticiseYourLife heeft 1,7 miljard views. De video's laten zien hoe je schoonheid vindt in simpele dingen zoals een kopje thee 's ochtends; een benadering die merken kunnen overnemen door producten of campagnes te maken die zich richten op vreugdevolle momenten. De recente "A Second of Happiness"-campagne van McDonald's Colombia deelde foto's van echte klanten die bestellingen kregen en positioneerde hun merk als een merk dat vreugde brengt.





Onthoud dat humor de sleutel is. Campagnes die op een speelse manier gebruik maken van humor en sociaal bewustzijn, hebben een grotere kans om klanten aan zich te binden.


Het is ook vermeldenswaard dat 90% van de consumenten merken vertrouwt die hun fouten toegeven. Campagnes die gebruik maken van metamoderne verteltechnieken zoals parodieën, absurditeit en zelfverwijzende boodschappen worden steeds populairder. Deze campagnes definiëren de humor van het digitale tijdperk en zullen een grote impact hebben.


Als u meer wilt weten over de marketinginzichten en -strategieën die voor uw merk het verschil kunnen maken, kunt u altijd een gesprekje met ons inplannen via kristel@futurekind.be


8 weergaven0 opmerkingen
bottom of page