top of page

De impact van AI op ethiek & de samenleving

Artificial Intelligence heeft al heel wat opschudding veroorzaakt en de samenleving is zeker nog niet klaar om al die opschudding op te vangen. Kijk eens naar het onderwijs die aan de slag moet met door ChatGPT opgestelde essays door studenten.


Consumptie is vaak emotioneel, we kiezen voor een bepaald product omdat het ons aanspreekt, het ons op één of andere manier raakt én liefst zo authentiek mogelijk. Maar wat als we AI kunnen inzetten om om emoties te herkennen, na te bootsen of zelfs te triggeren bij de consument? Dat producenten via technologie gezichtsexpressie herkennen op en op kunnen reageren, bijvoorbeeld slaperigheid achter het stuur herkennen en de auto zelf veilig tot stilstand kunnen brengen?





Emotie detecteren

Met behulp van radiogolven kan AI subtiele veranderingen in het hartritme detecteren, een patroonanalyse uitvoeren en iemands emotionele toestand op een bepaald moment voorspellen. Een team van de Queen Mary University of London gebruikte een zendantenne om radiogolven af te geven op proefpersonen en trainde een kunstmatig menselijk brein om angst, walging, vreugde en ontspanning te detecteren, terwijl mensen verschillende video's te zien kregen. Het systeem markeerde 71% van de tijd nauwkeurig emotionele toestanden, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor gezondheids- en welzijnstoepassingen, maar ook voor sollicitatiegesprekken en de overheid/militaire inlichtingendienst.


Empathie en emotie stimuleren

AI kan nu biomarkers meten die wijzen op iemands emotionele toestand, zoals gejaagdheid, droefheid of duizeligheid. Het nauwkeurig detecteren van menselijke emoties is een uitdaging, maar bedrijven met voldoende gegevens ontwikkelen nauwkeurige modellen. Amazons Rekognition API leidt iemands emoties af aan de hand van gezichtsherkenning en fysieke verschijning. Replika gebruikt AI om stem en tekst te evalueren, en na verloop van tijd spiegelt de persoonlijke AI-bot de gebruiker in "conversaties." Affectiva Human Perception AI analyseert complexe menselijke toestanden met spraakanalyse, computervisie en deep learning.


De automobielsector gebruikt bijvoorbeeld de technologie van Affectiva om de emotionele toestand van een bestuurder te detecteren - zoals slaperigheid of woede op de weg - en het programma kan real-time suggesties doen om de prestaties van de bestuurder te verbeteren.


Amazon Rekognition Software


Digitaal authentieke emotie detecteren? Scam?


Onderzoeksteams proberen machines liefde, actief luisteren en empathie bij te brengen. De vraag wordt: Wat is een authentieke emotie? "Theory of the mind' verwijst naar het vermogen om zich de mentale toestand van anderen voor te stellen, en is lang beschouwd als een eigenschap die uniek is voor mensen en bepaalde primaten. AI-onderzoekers werken aan het trainen van machines om zelf theory of mind-modellen te bouwen. Deze technologie zou bestaande AI-therapietoepassingen kunnen verbeteren, zoals Woebot, een relationele agent voor geestelijke gezondheidszorg. Door machines te ontwerpen die met empathie en bezorgdheid reageren, kunnen deze technologieën uiteindelijk terechtkomen in ziekenhuizen, scholen en gevangenissen, en emotionele ondersteuningsrobots leveren aan patiënten, studenten en gevangenen.


Uit studies blijkt dat meer en meer mensen zich eenzaam voelen, en dit is een transgenerationele trend die zich in alle lagen van de bevolking voordoet. In onze steeds meer verbonden wereld melden mensen dat ze zich meer geïsoleerd voelen. Overheden die worstelen met een enorme crisis op het gebied van de geestelijke gezondheid kunnen zich wenden tot emotionele ondersteuningsrobots om het probleem op grote schaal aan te pakken.


Woebot AI


Vanaf 2022 stortte de maatschappij zich gretig op AI-avatarmodellen die zoveel mogelijk op een digitale versie van zichzelf leek. Er wordt AI ingezet om gepersonaliseerde muziekplaylists te maken, om je virtueel in de meest high-end outfit te hijsen en jezelf de zangstem geven die je altijd al wou. De technologie wordt hoe langer hoe meer low-code en de alledaagse consument kan eigen apps beginnen ontwikkelen aan de hand van simpele AI-tools.


Natuurlijk staan al deze tools nog niet op punt en kan een AI-gesprek nog geen echte conversatie met al zijn nuances, onderbrekingen en binnenpretjes vervangen, maar door machine learning is het een kwestie van tijd voor de technologie dat zichzelf heeft aangeleerd. Uiteindelijk zit zelfs in persoonlijk gedrag een patroon dat een computer ooit wel zal kunnen herkennen, maar dan blijft de vraag: "Waar ligt de ethische grens en hoe ver kunnen we hiermee gaan voor het een bedreiging wordt?"


Geïnspireerd en zin om hiermee aan de slag te gaan? Of liever eens over babbelen bij een koffietje? Geef een seintje op kristel@futurekind.be


20 weergaven0 opmerkingen
bottom of page