top of page

Hoe ruikt virtual reality? Marketeers (en de wereld) komen er misschien binnenkort achter


OVR Technology, een leverancier van olfactorische virtuele en augmented reality (VR/AR) technologieën, heeft onlangs de release aangekondigd van zijn INHALE 3 Wellness Platform, de derde iteratie van hun immersive VR-ervaring ontworpen om ontspanning en algemeen welzijn te bevorderen.


"OVR is het eerste bedrijf met de juiste technologie en de juiste aanpak om iets op de markt te brengen dat nooit eerder heeft bestaan en dat effectief is," zei Dr. Rachel Herz, neurowetenschapper en olfactiedeskundige, eveneens lid van de adviesraad van OVR.



Stel je voor dat je een virtual reality (VR) headset opzet en je bevindt je in een prachtig, virtueel park, met een duizelingwekkende verscheidenheid aan bloemen langs het pad voor je. Je reikt naar beneden en plukt een lavendelbloesem, houdt die tegen je neus en ademt diep in. De geur van lavendel dringt je neusgaten binnen, en vandaar naar het limbisch systeem van je hersenen - waar zich de amygdala en de hippocampus bevinden, de neurale gebieden die (in grote lijnen) verantwoordelijk zijn voor respectievelijk emotie en geheugen.


De geur van de kleine paarse bloem doet je denken aan het landhuis van je grootouders, waar je als kind vaak kwam en waar de tuin rijkelijk versierd was met lavendel. Opeens voelt het virtuele park veel echter aan.


Voor velen zal het idee van virtuele objecten met echte geuren klinken als pure science fiction. Maar in feite is het een snel ontwikkelende technologie - eentje die uiteindelijk een revolutie zou kunnen betekenen voor de ervaring van VR.



Draagbare geurtechnologie


OVR Technology heeft de Ion gebouwd, die ze zelf omschrijven als "draagbare geurtechnologie". Het lijkt een beetje op een lompe Bluetooth-hoofdtelefoon dat bevestigd is aan een klauwvormig apparaat dat onder de neus van de gebruiker wordt geplaatst en en dus geuren afgeeft die de ervaring in VR aanvullen. De Ion bevat acht "primaire aroma's" - zacht, fris, aards, groen, citrus, bloemig, zoet en houtachtig - die afzonderlijk of in een bijna oneindige reeks combinaties kunnen worden ervaren.

Voorlopig is er een demo dat je plaatst in een first person view waar je in staat bent om te communiceren met bepaalde virtuele objecten die een geur verspreiden wanneer je ze benadert of ermee interageert. De geuren omvatten kampvuurrook, marshmallow, lavendel, roos en natte grond - allemaal echt realistisch en een echte toevoeging aan de zintuiglijke ervaring.


De Ion is ontworpen om een olfactorische ervaring te produceren die parallel loopt met de visuele ervaring binnen VR. Een van de manieren waarop het reukzintuig verschilt van onze andere vier zintuigen is dat het rechtstreeks verbonden is met de hersenschors, het deel van de hersenen dat cognitieve processen op zeer hoog niveau faciliteert, zoals leren, taalverwerking en besluitvorming. "Geur gaat rechtstreeks naar je hersenschors als een waarneming, wat echt snel is en wat suggereert dat het super krachtig is," zegt neurowetenschapper Joshua Sariñana.





2 weergaven0 opmerkingen
bottom of page