top of page

Correct the Internet en DDB NZ op missie om vooroordelen tegen vrouwensport aan te kaarten


Als je het internet vraagt wie de meeste doelpunten heeft gemaakt in het internationale voetbal, zal je Cristiano Ronaldo als antwoord krijgen met 118 doelpunten. Maar eigenlijk is het de Canadese Christine Sinclair die het record bezit met 190 doelpunten.


Dit is één van de centrale redenen achter een belangrijke wereldwijde campagne van Correct The Internet, die de vooringenomenheid van doorzoekbare feiten online en de negatieve gevolgen daarvan voor vrouwen onder de aandacht wil brengen.


De campagne, opgezet in samenwerking met reclamebureau DDB Aotearoa NZ, belicht de manieren waarop vrouwen in de sport worden benadeeld en laat zien hoeveel dieper deze vooroordelen kunnen gaan.


De campagne wil sportvrouwen zichtbaarder maken door te wijzen op de noodzaak onnauwkeurigheden online te corrigeren. De campagne wordt geleid door Rebecca Sowden, een voormalige Nieuw-Zeelandse voetbalster.



Volgens Correct The Internet "zijn veel van de beste atleten ter wereld vrouwen. En veel van 's werelds sportrecords zijn in handen van vrouwen. Maar door menselijke 'bias' of vooringenomenheid hebben onze zoekmachines geleerd voorrang te geven aan sportmannen in onze zoekresultaten, zelfs wanneer de feiten sportvrouwen op de eerste plaats zetten.


Correct The Internet is een wereldwijd initiatief dat wordt ondersteund door het door Sowden opgerichte adviesbureau voor vrouwensportmarketing Team Heroine en het VN-initiatief voor gendergelijkheid Football for the Goals. Andere supporters zijn Women In Sport Aotearoa, Women Sport Australia en New Zealand Football.






6 weergaven0 opmerkingen
bottom of page