top of page

4 Toekomstvoorspellingen voor 2023

Bijgewerkt op: 15 feb. 2023


De minder-economie, 2de hands mode wordt mainstream én branded, de vrouwensport breekt door en de 'war for talent' verandert in 'sharing talent'.


Op 12 januari sprak ik met veel plezier op Koffiedik Kijken, het jaarlijks nieuwjaarsvent van VIA Nederland, MWG verbindende platform voor communicatie, bvA netwerk van merkleiders, Adformatie en Jeanne Misteli.


Doel is om 4 voorspellingen te poneren voor 2023 - relevant voor de marketing en mediasector. Hierbij mijn 4 voorspellingen



1: De Minder-economie (macro-trend)


Minder wordt in 2023 als mindset omarmd. We gaan minder consumeren, minder materiaal gebruiken, minderen in vervuilende mobiliteit (trein in plaats van vliegtuig), minder grote kantoorruimtes bouwen of minderen met ons social mediagebruik - bijvoorbeeld met het platform WeAre8 waar je maar 8 minuten per dag op sociale media kan surfen of Be Real waar je maar 1 foto per dag kan delen. We kiezen dus voor minder omwille van de planeet, de maatschappij én ons welzijn.

Minder wordt ook het thema in FMCG en retail met het fenomeen 'krimpflatie' (minder product in dezelfde verpakking) omdat merken hun prijsstijgingen onder controle willen krijgen.



Bij alle "excessen" maar ook normale afwegingen gaan we ons de vraag stellen of we het ook met minder kunnen. En gaan we heel wat innovaties zien en bewegingen die aansporen tot minder. Waar voorheen de vraag centraal stond hoe we een product kunnen maken is de afweging nu: zouden we dit wel moeten doen? Een vraag die veelvuldig werd gesteld tijdens het WK Voetbal in Qatar het afgelopen jaar.


2: Vrouwensport breekt door.


De vrouwensport gaat dit jaar verder professionaliseren en haar doorbraak maken. Er komt veel meer media-aandacht voor vrouwensport, wat zal leiden tot meer sponsorbudget en professionele omkadering. Dat leidt weer tot meer begrip voor de sport. En voor vrouwelijke prestaties.

Met deze professionalisering krijgen we ook heel wat nieuwe invulling, innovaties én functies bijvoorbeeld. Zo zien we in topsport bij vrouwelijke voetbalclubs bijvoorbeeld de job ontstaan van 'menstruatiecoaches'. Medische specialisten die vrouwen tijdens hun menstruatie beter en gerichter kunnen begeleiden.


Vrouwensport verbindt. Ook in de marketingwereld.




Zijnoot: sowieso wordt menstruatie en menopauze één van de grote trends de komende jaren. We gaan heel wat aandacht en innovatie zien naar deze natuurlijke fenomenen en de taboes en vele fabeltjes hierrond zien verdwijnen.


3. Tweedehands wordt mainstream en de opkomst van branded 2de hands.


Meer merken gaan tweedehandskleding omarmen als een nieuw businesskanaal. Gucci, Nike en Essentiel Antwerp (re-Essentiel) zijn maar een aantal voorbeelden. ‘Veel meer winkels gaan dit jaar een eigen branded retailkanaal van tweedehands kleding aanbieden om klanten nog beter te bedienen.


Daarnaast wordt tweedehands in 2023 echt wel mainstream. In maart 2023 opent in Nederland het eerste circulaire warenhuis ter wereld (Tomo) en zien we in andere warenhuizen nieuwe joint ventures onstaan met tweedehands aanbieders zoals een Vestiare Collective.


4. De multi-jobs van jongeren - 'sharing talent' ipv 'war on talent'


Zien we in de VS al het fenomeen van de side-job of second-job, bij jongeren gaat dit een stapje verder. In 2023 wint de multi-job steeds meer terrein. Jongeren zien het combineren van meerdere banen al bij hun rolmodellen - influencers of artiesten - die een eigen YouTube-kanaal hebben, soms een magazine, in samenwerking een nieuwe sneaker lanceren en daarnaast hun eigen muziek maken. Ook jongeren gaan hun skills combineren.

En zoeken naar niet 1 maar meerdere werkgevers, of de combinatie van werkgever met een eigen onderneming.


Volgens een studie van McKinsey heeft 1 op de 4 20-jarigen een volwaardige bijbaan. We spreken dan ook niet meer van bij-baantjes maar multibanen. We zien dan ook een shift van de 'war-on-talent' in de arbeidsmarkt naar 'sharing-talent'.





Hierbij vind je een pdf van de presentatie:


KoffiedikK Kristel Vanderlinden FINAL
.pdf
Download PDF • 23.65MB


Kristel Vanderlinden

Founder FutureKind


188 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page