top of page
muslim sisterhood 9.png

De Nieuwe Moslimconsument
 

In samenwerking met D&I research platform No-Kno

TRENDRAPPORT

De nieuwe moslimconsument: inzichten in een snel evoluerende consumenten-landschap in de Lage Landen

Voor het trendrapport "De nieuwe moslimconsument" gingen we luisteren naar jonge hoogopgeleide praktiserende moslimconsumenten en onderzochten we de impact van moslim-zijn op het consumentengedrag in 4 categorieën:

  • voeding & voedingretail

  • mode & beauty

  • reizen

  • bankieren

Daarnaast werd ook representatie in marketingcommunicatie bevraagd.

Een groeiende markt met potentieel voor innovatie

Het creatieve potentieel van nieuwe halal-producten en -diensten biedt veel groeikansen voor marketeers, innovators en ondernemers die inclusiviteit omarmen. Die kansen zijn niet gering. We spreken over ongeveer 2 miljoen consumenten in Nederland en België met toenemende koopkracht. Vaak blijven ze op hun honger zitten bij (lokale) merken. We zien dan ook steeds meer moslim-ondernemers die zelf het gat in de markt dichten.

 

De moslimconsument bestaat niet

Hoewel moslimconsumenten een aantal gemeenschappelijke behoeften hebben die hen onderscheiden van niet-moslimconsumenten, mogen marketeers hen niet als een homogene groep beschouwen. In onze gesprekken zagen we stuk voor stuk zelfbewuste, attente, wereldse moslims die een individuele invulling geven aan hun moslim-zijn en aan hun consument-zijn.

Mentale belasting

Maar als moslimconsument leven in een niet-moslim economie, brengt op bepaalde momenten een extra mentale belasting met zich mee. Dit zien we in voeding kopen, in modest kledij zoeken, in reizen boeken en in omgaan met financiën. In het rapport identificeren we deze frictiepunten. Sommige zijn opgelost met quick wins, andere zijn fundamenteler. Deze fricties verwijderen, biedt echter kansen aan marketeers om “de nieuwe moslimconsument” voor zich te winnen.

 

Inclusieve merken scoren

De mate waarin een merk etnische diversiteit in brede zin - en niet enkel moslimrepresentatie - toont in hun marketing, beïnvloed de merkperceptie bij de respondenten. De social media posts van zes merken werden geanalyseerd op vlak van etnische diversiteit. De resultaten bevestigen dat merken die meer etnische diversiteit tonen, populairder zijn bij de respondenten. Terwijl merken die weinig diversiteit tonen als “niet voor ons” gezien werden.

Woorden en daden

Inclusieve advertising is echter niet voldoende. Moslimconsumenten willen zich erkend en gerepresenteerd voelen door merken, in woorden en daden, doorheen de hele waardeketen. Ze willen zich kunnen herkennen in merkcommunicatie, in productaanbod, in het winkelpunt én op de werkvloer. 

 

Dit trendrapport is essentieel voor marketeers die deze groeiende en vaak onderbelichte groep van consumenten wil bereiken. Het biedt inzichten in de unieke behoeften en voorkeuren van de moslimconsument. Maar het schetst ook een genuanceerd beeld van hun diversiteit en individualiteit die nodig is om effectieve innovatie, productontwikkeling of marketingstrategieën te ontwikkelen.

Download het rapport voor 149€
 

Enkele slides uit het rapport:
Scherm­afbeelding 2024-01-19 om 08.28.43.png
Scherm­afbeelding 2024-01-19 om 08.29.10.png
Scherm­afbeelding 2024-01-19 om 08.28.57.png
Scherm­afbeelding 2024-01-19 om 08.29.32.png
Scherm­afbeelding 2024-01-19 om 08.29.21.png
Scherm­afbeelding 2024-01-19 om 08.29.41.png
Kawtarouh 1.png

Geïnteresseerd in de keynote De Nieuwe Moslimconsument?

Johan van Mol (oprichter No-Kno, het dataplatform voor diversiteit in marketing) en Kristel Vanderlinden (oprichter en toekomststrateeg bij Futurekind) brengen een keynote met nieuwe inzichten van deze doelgroep en handvaten voor meer inclusieve communicatie. 

Meer info? mail naar hello@futurekind.be

Houdt uw merk of innovatie rekening met unieke doelgroepinzichten?

Werkt u nog met persona's? Gebruikt u enkel demografische inzichten van bijvoorbeeld Gen Z en Millennials voor uw marketing?  Dan is onze Ideation Werksessie Consumer Profiling 2024-2030 een game-changer voor uw marketing en innovatiestrategie.

Tijdens deze werksessie beantwoorden van vragen als: 

  • Wie zijn onze klanten vandaag en morgen en welke opportuniteiten laten we liggen?(Marketingcommunicatie) 

  • Waar moeten we ons de komende 1, 3, 5 jaar op richten? (Strategische planning) 

  • Welke quick wins en welke langetermijnontwikkelingen - creatieve ideation-  moeten we best doen om te overleven in een continu veranderende markt? (Innovatie)

We starten deze sessie altijd met een inspiratiepresentatie. We begrijpen maar al te goed dat bedrijven niet altijd meer onderzoek nodig hebben, maar eerder hulp zoeken om zich te concentreren op de meest waardevolle inzichten, zodat ze de juiste strategische initiatieven kunnen prioriteren en, nog belangrijker, actie kunnen ondernemen. 

Geïnteresseerd? Neem vrijblijvend contact op.

  

Scherm­afbeelding 2024-01-17 om 16.32.12.png
Scherm­afbeelding 2024-01-17 om 19.47.41.png
bottom of page