top of page

TRENDRAPPORT

PIM TRENDRAPPORT 2024

DE CLASH VAN HET ZIJN

KLIK HIER VOOR JE GRATIS EXEMPLAAR

We leven in een zodanige paradoxale wereld dat het menselijk gedrag doorweven is met heel wat tegenstrijdigheden. Dat zien we ook in verschillende trends; van elke beweging is er een tegenbeweging.
In het PIM trendrapport 2024, dat we met veel plezier hebben opgesteld, noemen we deze trends en tegentrends alfa- en betatrends.  Zij geven de tijdgeest weer van mens-zijn en mens-voelen in de huidige maatschappij, gevoed door de vele economische en ecologische crises, oorlogen, inflatie en technologische versnelling. 

De titel ‘De Clash van het Zijn’ is een weergave van de tegenstrijdige culturele signalen die zich manifesteren in consumentengedrag. Alfa- en Betatrends die de noodzakelijke transformatie voor toekomstige groei vormgeven, met inzichten en take-outs voor iedereen in marketing, innovatie en bedrijfsvoering

ONTDEK DE 3 ALFA&BETATRENDS VAN HET PARADOXAAL MENS-ZIJN
 

Middelmatigheid troef versus Extreme Verwondering

 

Het dagelijks leven wordt meer en meer ingevuld door een zee van middelmatigheid. Creativiteit en originaliteit gaan verloren in voorgekauwde formaten en templates. Onze zintuigen worden matig geprikkeld met uitgemolken concepten, waardoor verveling toeslaat. Naast deze middelmatigheid is er een grote nood aan extreme verwondering. Aan een diepe connectie met onze emoties die ons mens-zijn en mens-voelen versterkt. Deze emoties gaan van het opzoeken van bijvoorbeeld evenementen waar we helemaal los kunnen gaan zoals de vele festivals maar evengoed ook thema’s zoals angst en dood.

Image by Li Zhang
Image by Richard Horvath

Human Value Experience versus Customer Leugen


Clash nummer 2 richt zich op customer experience, ook wel ‘Human Value Experience’ genoemd. Bedrijven investeren om het klanttraject te begrijpen en te verbeteren, maar klanten verwachten nu ook dat merken zich richten op het begrijpen van hun levensreis, het aanpakken van levensfrustraties en het bieden van waardevolle diensten en ervaringen.

 

EQ Commerce wordt belangrijk met aandacht voor het menselijk aspect. En daar wringt het schoentje want de betatrend is ‘Customer Leugen’. Dit staat voor het maatschappelijk signaal waarbij de klant zich geviseerd voelt als wandelende portemonnees. Producten hebben minder inhoud, klachtendiensten worden overspoeld, wachttijden zijn ellenlang en het winkelmandje wordt alsmaar duurder.

 

Consumenten voelen zich bedot en belogen en dat heeft zijn weerslag op hoe mensen naar bedrijven en merken kijken.

De Toekomst is Vrouwelijk versus De Nieuwe Masculiniteit


De laatste clash richt zich op identiteit. Eén van de grootste groeimogelijkheden voor het komend decennium is de vrouwelijke data mee te nemen in innovatieve domeinen zoals productontwerp, femtech of gezondheidszorg. Tegenover feminisering staat een nieuwe vorm van masculiniteit. Hoe ziet de mannelijke identiteit anno 2024 eruit (en verder), welke nieuwe esthetiek en branding worden ontwikkeld en hoe wordt er omgegaan met bewegingen zoals ‘body-positivity’ en mannelijke giftigheid. In deze clash krijg je een rijk beeld van een nieuwe vrouwelijke en mannelijke toekomst.

Image by Pawel Czerwinski
post vierkant 2.png

KLIK HIER VOOR EEN GRATIS EXEMPLAAR VAN HET PIM TRENDRAPPORT 2024

YOUR FUTURE STARTS HERE.

interested in the keynote or an ideation workshop?
Get in touch at hello@futurekind.be

GEEN NIEUWSBRIEF,
WEL EEN COMMUNITY

Scan deze whatsapp QR-code en wordt deel van onze FutureKind Rebellion. Wij delen graag als eerste alle interessante trends en inzichten die we tegenkomen. 

bottom of page